Schoonfamiliehorror in Get Out ***

Een zwarte fotograaf ontmoet voor het eerst zijn blanke schoonfamilie. Wat kan er in hemelsnaam misgaan? Je ziet het in satirische horrorfilm Get Out. Vanaf nu te zien in Vue Walstraat.
Niemand houdt ervan om zijn schoonouders voor het eerst te ontmoeten. Logisch ook, want elk gesprek over koetjes en kalfjes wordt gekleurd met het stilzwijgende besef: "Dus dit is de persoon die op regelmatige basis mijn lieve kleine meid uitwoont," respectievelijk: "Nu snap ik waarom mijn vriendin zo verknipt is." Hoe vaak blijkt niet dat schoonouders compleet gestoord zijn? Tip: als ze een kelder hebben waar je niet in mag komen, maak dan een abrupte draai van 180 graden. Zet het op een lopen. Kom nooit meer terug.
Blank als de pest
De situatie voor fotograaf Chris Washington (Daniel Kaluuya) is misschien nog wel een trapje erger, aangezien de familie van zijn vriendin (Allison Williams) zo blank als de pest is en hij dus niet. Dat levert in de eerste helft van satirische horrorfilm Get Out enkele heerlijk ongemakkelijke momenten op, als de ouders met man en macht proberen te bewijzen dat ze echt niet racistisch zijn. Maar natuurlijk is er meer aan de hand. De zwarte werknemers van de familie gedragen zich vreemd, en ja hoor, er is een kelder waar je niet in mag komen. Is dit keurige gezin compleet gestoord? Uiteraard.
Met een opbrengst van meer dan 100 miljoen dollar was Get Out van komisch talent Jordan Peele (bekend van Key & Peele, bekend van Keanu), een behoorlijke hype. Dat is niet geheel onterecht. De film werkt zijn thema van raciale verhoudingen op scherpe en constant vermakelijke wijze uit. Wat aanvankelijk begint als een thriller, verwordt later tot een horrorfilm met de nodige komische noten. Het is verfrissend om zo’n zwaar thema op zo’n prikkelende, zwartkomische (excusez-moi) manier gepresenteerd te krijgen.
Mix van genres
Die mix van genres werkt goed genoeg om ruim anderhalf uur te onderhouden, maar schieten afzonderlijk helaas wel tekort. Als thriller is de film niet spannend genoeg, als horrorfilm niet eng genoeg, en als komedie niet grappig genoeg. De regie van debutant Peele is iets te vlak voor zijn strak geschreven script. De hints die hij in de eerst helft van de film dropt zijn net iets te opzichtig om de kijker in de tweede helft te overdonderen. Is dat een reden om niet van Chris’ eerste ontmoeting met zijn schoonouders te houden? Absoluut niet. Al was het maar om je eigen eerste ontmoeting mee te kunnen relativeren.
Getagd onder
-
WatGet Out
-
WaarVue Walstraat

Karl van Heijster
Schrijver, filosoof, grapjas: Karl van Heijster is het allemaal een beetje.