Skip to main content
Dio draait door – meer dan een 80s, 90s feest

Dio draait door – meer dan een 80s, 90s feest

Welcome to the wild wild East

| Laurie de Zwart | Theater
Welcome to the wild wild East
Ytsje Rosier - Loops | Foto: Menno van der Meulen

Het wilde Oosten trekt als karavaan door het land. Op donderdag 11 oktober streken de jonge makers van productiehuis De Nieuwe Oost neer in Arnhem. Dwars door de disciplines brachten nieuwe makers hun kunsten op het podium. In deze editie: teksttheater en dans, intieme voordracht en showdans. Vrijdag 26 oktober doet de karavaan LUX Nijmegen aan. Wat kun je verwachten?

Bij binnenkomst in de zaal worden de deelnemers aan de avond triomfantelijk aan ons voorgesteld. Een voor een poseren ze voor het publiek in houdingen die op de catwalk of een bokswedstrijd niet zouden misstaan, terwijl ze op de achtergrond om hun uiteenlopende talenten worden aangeprezen. "Welcome, to the wild, wild, wild, wild East."

Buiten de bubbel

Het eerste optreden is voor mij ook meteen het indrukwekkendst. Theatermaker Booi Kluiving gebruikt het podium als plek om onderzoek te doen naar maatschappelijke vraagstukken. In KEK laat Booi zijn alter ego Anon ‘voor de grap’ extreem-rechtste standpunten innemen. Anon mengt zich steeds dieper in de uitingen van alt-right en fake news, die naar verluidt ook hebben bijgedragen aan de verkiezingszege van Donald Trump in Amerika. Door zich in de wereld van nepnieuws, Trump-stemmers en extreem-rechtste ideologieën te begeven, weet hij soms niet meer of hij een grap maakt of het meent.

De linkse bubbel waarin hij zich normaal gesproken begeeft, schildert Kluiving af als een saaie wereld, waar de nuances van verschillende tinten grijs alle kleuren zijn die je tegenkomt. Hoe meer Booi zich op het internet begeeft, hoe meer hij wordt verleid door de vele kleuren die hij daar tegenkomt. Langzaamaan breekt hij de muur die tussen de twee kampen is opgebouwd af. Aan de andere kant van de muur wordt hij verleid door vierdejaars ArtEZ-studente dans Sara Miguelote, die door het blacklight en de verf op haar lichaam wel licht lijkt te geven.

Intieme voordracht

Schrijfster Jante Wortel neemt ons vanaf onze zitplaatsen mee naar de ruimte achter het podium. In een iets te kleine ruimte maken we kennis met het karakter Mathilde. Begeleid door de gitaarmuziek van Matthijs Budding wordt de verhaalwereld van Jante zacht gemaakt. Een voordracht zoals die in hippe cafés te zien is.

Glitter en glamour

De laatste voorstelling doet de stemming opnieuw 180 graden kantelen. Van de intieme sfeer komen we terecht in een bruin café, waar een paaldanseres en slagwerker de hoofdrol spelen. Ytsje Rosier en Mervyn Groot gebruiken in de voorstelling Loops hun achtergrond als theatermaker en klassiek slagwerker om op zoek te gaan naar de grenzen van beide disciplines. Door elkaar uit te dagen naar de uiteinden van hun eigen discipline te gaan, lokken ze ook de kijker uit hun vastomlijnde gedachten. Is het dans? Theater? Waar moet je kijken en wat moet je precies voelen? Juist de houterigheid die door versnellingen in sommige bewegingen is gebracht, helpt daarbij. Hoe beoordeel je eigenlijk iets dat je niet zo goed in een van de bekende hokjes kunt plaatsen?

Al met al maakt het publiek in Het wilde Oosten kennis met drie producties door jonge makers die onderzoek niet schuwen. Het is een mooi voorbeeld van wat juist een productiehuis als De Nieuwe Oost kan: samenwerking tussen de verschillende disciplines stimuleren en jonge mensen de kans geven hun zoektocht en ervaring te delen.

Het wilde Oosten is vrijdag 26 oktober te zien in LUX.


Getagd onder

  • Wat
    Het wilde Oosten
  • Waar
    Theater aan de Rijn

Laurie de Zwart

Afgestudeerd Cultuurwetenschapster (met specialisatie in de Creative Industries) met een voorliefde voor kunst, cultuur en engagement; wil weten wat zich in Nijmegen afspeelt, bekijkt en bevraagt. 

Deel dit artikel