Skip to main content
Vacature redactiecoördinator

Vacature redactiecoördinator

De duisternis achter het masker van The Batman ****

| Karl van Heijster | Film
De duisternis achter het masker van The Batman ****
The Batman | Foto: DC Comics/Warner Bros.

Zal Batman de raadsels van The Riddler op tijd op kunnen lossen en zijn schokkende onthullingen over Gotham City tegen kunnen houden? The Batman draait vanaf nu onder andere in Pathé Nijmegen.

31 oktober. Terwijl zijn vrouw en zoontje de straat op zijn voor Halloween, wordt de burgemeester van Gotham City op gruwelijke wijze vermoord in zijn ambtswoning. De moordenaar laat een raadsel achter, gericht aan de Batman (Robert Pattinson). Het blijkt de eerste van vele, die uiteindelijk zullen leiden naar schokkende onthullingen over de duistere geheimen waar Gotham City.

Het is overdreven om te zeggen dat we sinds 1989 een niet aflatende stroom aan Batmanfilms op het grote doek hebben mogen aanschouwen – maar weinig waren het er niet. Vijf acteurs gingen Pattinson voor, en hun films bestreken een spectrum van kleurrijk en campy (Batman & Robin) tot duister en serieus (The Dark Knight).  

Deze nieuwste iteratie, geregisseerd door Matt Reeves (Cloverfield, War for the Planet of the Apes) valt duidelijk in dat laatste spectrum. Zijn Batman struint ’s nachts de grauwe, vuile straten van Gotham City af. Door de constante regenbuien doet die stad denken aan het New York uit David Finchers Se7en – al doen de naargeestige moordpartijen wat dat betreft ook hun werk. Het langzaam ontbrandende plot en de raadselachtige boodschappen van The Riddler (een fantastische Paul Dano) doen op hun beurt denken aan die andere Fincher, Zodiac.

Woede

Interessant is de invulling die Reeves heeft gekozen voor het personage Bruce Wayne. De film speelt zich af tijdens Waynes tweede jaar als Batman en hij is allesbehalve de charmante playboy zoals we hem kennen. Integendeel, hij is geobsedeerd door zijn rol als Batman en verwaarloost elk ander aspect in zijn leven. 

Pattinson speelt een stoïcijn die overkolkt van weggedrukte woede. Een goed voorbeeld is het moment waarop hij oog in oog komt te staan met de zoon van de overleden burgemeester. Pattinson zegt geen woord, maar in zijn ogen is alles te lezen wat je als kijker moet weten. In naam strijdt zijn Batman voor rechtvaardigheid in een gecorrumpeerde stad, maar je voelt aan je piswater dat hij onder de oppervlakte op zoek is naar wraak voor de dood op zijn ouders.

Methodisch

Ook het scenario geeft Batman een diepte die we niet kennen uit de andere films. Anders dan anders, wordt het titelpersonage namelijk niet van het scherm gespeeld door zijn kleurrijker tegenstander(s). De film neemt de tijd – bijna drie uur! – om ons een Batman te tonen die methodisch, aanwijzing na aanwijzing, een moordmysterie oplost. En hoewel daar genoeg intense actiescènes bij komen kijken, is de uiteindelijke confrontatie tussen Batman en The Riddler zuiver psychologisch. 

Ik heb het dan nog niet eens gehad over de getormenteerde Catwoman (Zoë Kravitz) of een onherkenbare Colin Farrell als The Penguin – dat laat ik liever aan de kijker. Want dat ik deze film aanraad, moge duidelijk zijn. The Batman laat met gemak het gros van de superheldenfilms achter zich. Als dit Reeves’ Batman Begins is, dan kan ik me alleen maar voorstellen hoe zijn The Dark Knight eruit zal zien. 

Getagd onder

Karl van Heijster

Schrijver, filosoof, grapjas: Karl van Heijster is het allemaal een beetje.


Deel dit artikel