Skip to main content
Vacature redactiecoördinator

Vacature redactiecoördinator

NOP: We want more! Een terugblik

| Walter van der Cruijsen | Evenement
NOP: We want more! Een terugblik
Foto: Foto: Walter van der Cruijsen (CC BY-SA 4.0)

Op 10 november 2014 vond de dertigste aflevering plaats van het Nijmeegs Ontwerp Platform (NOP) in Lux onder de titel 'We want more!', over design en muziek, om precies te zijn over ontwerpen voor muziekfestivals. Een drietal ontwerpers presenteerde een aantal projecten en gaven een inkijkje in hoe festivals worden vormgegeven en hoe vormgeving een toepassing krijgt. Festivals zijn tegenwoordig een heuse industrie. In Nijmegen zijn er vijftien festivals, waaronder het Valkhof Festival, Drift en Music Meeting. Hoe kijken verschillende vormgevers tegen een festival aan en wat is hun bijdrage om een zo aantrekkelijk mogelijke omgeving te creëren?

De eerste presentatie was van Another Day uit Nijmegen en Rotterdam van twee jonge ontwerpers, Yorick de Vries en Bart van Haren. Zij verzorgen al enige jaren de vormgeving van het Valkhof Festival. Hiervoor gebruikten zij eigenschappen van de locatie, zoals de natuur en de rasters van hekken, in hun ontwerp van huisstijl en toepassingen. De ontwerpen zijn een mix van abstract en illustratieve elementen. Naast een eigen lettertype dat voor het logo en drukwerk wordt gebruikt zie je de stijl ook terug in de architectuur en de aankleding van het festival. Twee jaar geleden begon Another Day aan de huisstijl van het nieuwe Doornroosje. Ook hierin werd een raster en illustratief materiaal gebruikt, maar met een veel formelere uitwerking. Het reflexblue als kleur en de typografie onderschrijven de mix van strak en speels. Als logo werd een D gekozen die op verschillende manieren werd getekend om de verscheidenheid van de muziekculturen van Doornroosje te onderschrijven.

Dit werd gevolgd door een presentatie van Triomf uit Utrecht van Rinke Wills, bijgestaan door Bram Heijne. Triomf verzorgt vormgeving en programma's voor talloze culturele evenementen in Nederland, of zoals Wills het noemt, een kleine honderd feesten per jaar. Het eerste project ging over Into The Great Wide Open, sinds 2008 een festival op Vlieland. De aandacht richtte zich op de architectuur en inrichting van het festival, waarin de relatie tussen natuur en kunst en muziek belangrijk zijn. De mogelijkheden op een klein eiland waar auto's niet zijn toegestaan zijn beperkt en veel elementen worden gebouwd met weinig en vaak uit materialen die in de jaren ervoor zijn gebruikt. Ook ontwierpen zij de inrichting voor het Best Kept Secret, een festival aan de rand van de Beekse Bergen. Triomf noemt hun ontwerpen ‘alternatief industrieel’ en mocht afgelopen jaar in Parijs de scenografie van het Pitchfork muziekfestival in Parijs verzorgen.

De laatste presentatie was van Peter te Bos (zanger van Claw Boys Claw) die met Wouter van der Struijs het bureau Twizter vormt. Te Bos ontwerpt al 20 jaar voor het Lowlands Festival. Hiervoor ontwerpt hij ieder jaar een nieuw logo, nieuwe lettertypes en een nieuwe huisstijl en talloze toepassingen. De vormgeving van Lowlands verandert dus ieder jaar opnieuw, dat volgens Te Bos goed past bij de cultuur van “het festival dat niet over een pad te leiden is”. De ontwerpen vinden hun oorsprong in stencilkunst, graffiti en straatkunst en het proces is vooral ontdekken en avontuurlijk, wat wel eens uit de hand kan lopen. Er wordt gespeeld met tekst en actuele thema's, zoals berichten over afluisterschandalen en de NSA, geven aanleiding voor nieuwe ontwerpen. Volgens Te Bos is het vooral doen, het houdt niet op bij de tekentafel. Net zoals de ontwerper groeit in zijn opdracht ontstaan op het festival telkens weer nieuwe toevoegingen, die het publiek de vrijheid geven er zelf iets in te kunnen leggen. Geen vastomlijnde kaders dus en zeker geen corporate identity, maar veel materiaal om mee te kunnen blijven spelen.

Getagd onder

Walter van der Cruijsen


Deel dit artikel