Skip to main content
Vacature redactiecoördinator

Vacature redactiecoördinator

Ad van Hoof: ‘Strijklicht’

| Walter van der Cruijsen | Beeldend
Ad van Hoof: ‘Strijklicht’

Ad van Hoof (Vught, 1945) maakt schilderijen. In zijn geval zijn dat geen doeken of panelen waarop iets is geschilderd, laat staan afgebeeld. De drager zelf is onderdeel of misschien wel onderwerp van het kunstwerk geworden. Het is ook niet langer een rechthoek, maar een constructie van vormen. Zijn recente werken zijn abstracte composities zonder herkenbare motieven.

Kenmerkend voor deze werken is een oppervlak dat naar buiten en naar binnen drukt, waardoor een spel van bewegingen, lijnen en curven ontstaat. Via een constructie van bogen, opstaande randen en samengetrokken naden wordt het doek een driedimensionaal theater. Door de kleurstelling te beperken tot één kleur ontstaat zo een verstild spektakel van licht en toon, langs de verhogingen en verdiepingen van het canvas.

In eerdere werken waren nog herkenbare elementen van een landschap of een architectuur zichtbaar. De werken die in deze tentoonstelling te zien zijn dwingen de toeschouwer op een andere manier te kijken en doet het licht - met name het strijklicht - het uitvoerende werk. Van Hoof noemt zijn werken zelf ‘reliëfschilderijen’, maar geeft ze geen titel. Ze doen soms denken aan torso's, details van structuren uit de natuur of bewegingen van subatomaire deeltjes. De laatste werken zijn geordende verzamelingen van kleinere panelen met hooguit een enkele of twee bewegingen die het doek naar buiten drukt. De panelen vormen met elkaar een ruit en verlopen subtiel van toon en kleur. In deze werken doen dus niet alleen het licht en de ruimte het werk, maar is het strijklicht als het ware nageschilderd.

De kunstwerken herinneren soms aan de ruimtelijke concepten van Luciano Fontana, die in zijn onbeschilderde of monochrome doeken sneed of boorde. Voor hem was het schilderij gelijk aan de handeling. Bij Van Hoof is er iets anders aan de hand. De onderliggende handelingen bepalen niet zozeer het beeld, maar maken van het statische schilderij een ruimtelijk en op het licht bewegend beeld. Het is geen sculptuur en nog steeds een schilderij in de klassieke zin, maar iedere beweging van de waarnemer veroorzaakt weer een bijgesteld beeld. Net als een sculptuur kun je de schilderijen vanuit verschillende hoeken bekijken, waardoor telkens weer een nieuwe waarneming en interpretatie kan ontstaan. De werken zijn niet het resultaat van een performance, maar zijn ontstaan uit een dialoog met natuurwetten. Dat maakt deze tentoonstelling van Van Hoof een ontdekkingsreis door een abstracte wereld van licht, kleuren en vormen.

De tentoonstelling ‘Strijklicht’ van Ad van Hoof is nog tot en met 30 november te zien in Galerie de Natris, Van Dulckenstraat 20, 6512 DT Nijmegen, geopend op zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur en op afspraak.

Getagd onder

Walter van der Cruijsen


Deel dit artikel