Nijmeegse cineast start serie voor jongeren over klimaat

De Nijmeegse cineast Harko Wubs start een nieuwe YouTube-serie voor jongeren over klimaatverandering. Vanaf donderdag 18 januari 2024 gaat het E-Team door het vuur voor de natuur in humoristische en spannende filmpjes met een serieuze ondertoon.
Klimaatverandering gaat ons allemaal aan, maar hoe bereik je nu jongeren zonder dat je meteen heel erg activistisch wordt? Dat is de vraag die Harko Wubs zich twee jaar geleden afvroeg. Voor jongeren speelt het thema wel, maar als je erover begint wordt het gesprek al gauw dat het iets is van een specifieke groep: de jongeren die de straat op gaan met een klimaatmars bijvoorbeeld. Toch is het van belang dat je de anderen ook weet te bereiken en ook bij hen bewustwording creëert. Daarom besloot hij een reeks voor YouTube te maken. Voor Wubs niet de eerste film met een maatschappelijk thema. In 2022 verscheen Pig Brother, vijf varkens worden ‘live' gevolgd in een huis. De kijker mag bepalen wie er overblijft en niet naar de slacht hoeft.
“Mijn films worden geselecteerd voor internationale festivals en krijgen goede kritieken, maar je bereikt een bepaald publiek. Uiteindelijk maken de films niet die grote impact die je zou willen. Daarom kreeg ik het idee om iets voor jongeren te maken en dat werd het E-Team. In zestien filmpjes variërend in lengte tussen de acht en twaalf minuten, pakken we heel verschillende thema’s op rond klimaatverandering. Niet alleen gaan we langs bij Extinction Rebellion of de paddengroep in Amerongen, maar ook kaarten we het gebruik van pesticide aan op planten die verkocht worden als bij-vriendelijk.”
Hoe ben je te werk gegaan?
“Het begon met zoeken van de presentatoren die in alle filmpjes zouden spelen. Een goede presentatie was voor ons heel belangrijk. Daar kwam een groot aantal reacties op en we hebben een uitgebreide selectie gedaan, waaruit Mon en Gi uit Rotterdam naar voren zijn gekomen. Zij hadden al een aantal filmpjes op internet staan, waarin ze zich presenteren als de Supertwins. Vervolgens zijn we gaan onderzoeken wat populair is onder jongeren. We concludeerden dat het iets moest worden waarin met bravoure de grenzen opgezocht zouden worden, zoals in Jackass. We hebben heel veel filmpjes bekeken. Series als StukTV en Wildebras zijn een inspiratie geweest. Mon en Gi hebben ook goed meegedacht gaandeweg het proces. Daarna zijn we langs middelbare scholen gegaan en hebben we verschillende montages laten zien om te kijken wat het meeste aanspreekt.”
Wat kan de kijker verwachten?
“Het is kattenkwaad als vorm om een boodschap over te brengen. In de eerste aflevering beginnen we met een hete peper eet-challenge bij een skatepark in Rotterdam. We gaan in een andere aflevering met witte pakken aan bloemen en planten die slecht zijn voor de bijen terughalen uit het tuincentrum. Ook gaan we bij mensen in hun privézwembad liggen om water te besparen. Verder planten we tussen de vlaggen van het boerenprotest ook vlaggen van West Papoea om duidelijk te maken dat het niet alleen de Nederlandse boeren zijn die aandacht vragen, maar ook de boeren die dáár weg moeten van hun land om ruimte te maken voor grootschallige verbouw van palmolie.”
Wat hoop je te bereiken?
“Ik hoop in ieder geval die jongeren te bereiken die niet met klimaatverandering bezig zijn. Met deze filmpjes waar je ook erg om kunt lachen, willen juist jongeren die in een klimaatdepressie zitten support geven. We merken dat jongeren er best open voor staan. We proberen dus juist een andere doelgroep te bereiken dan die er wel al actief mee bezig is. Het zou heel mooi zijn als er rondom de filmpjes discussie zou ontstaan. Bij zo’n filmpje kun je een reactie geven. We hebben wat teasers online gezet en je ziet al wat gebeuren aan reacties. Oké, er zitten ook veel bekende reacties over klimaatgedram tussen, maar dat vind ik niet erg. Meer comments bij een video maakt dat het algoritme het vaker gaat tonen. Uiteindelijk zou het mooi zijn als er spontaan een actieve community gaat ontstaan. We hebben er zelf geen programma omheen gemaakt, maar wel hebben we contacten gelegd, bijvoorbeeld met scholen. Het is prima als anderen hier mee aan de haal gaan, juist dan hebben we ons doel bereikt.”
De filmpjes zijn vanaf donderdag 18 januari 2024 te bekijken op het kanaal van E-Team.