Skip to main content
Vacature redactiecoördinator

Vacature redactiecoördinator

De muzikale inspiratie van Victor van den Berg

| Steven Trooster | Interview
De muzikale inspiratie van Victor van den Berg
Victor van den Berg | Peter van Esch

Jaques Brel leeft voort in de persoon Victor van den Berg, zanger van bands als Cash in the Attic, de NondeSjuSjo en Brel leeft, dus. Deze week vertelt hij wie zijn muzikale helden zijn.

Zanger Victor van den Berg heeft als muzikant in bands gezongen en in het kleinkunstgezelschap GEBR van den BERG, waarin hij met twee van zijn broers akoestische Nederlandstalige muziek maakte in allerlei stijlen. Verder is hij bijna tien jaar diverse festivals afgegaan - o.a. drie keer Down the Rabbit Hole - met de NondeSjuSjo, een muzikaal-theatrale experience met live muziek, waaronder slide Dobro-gitaar. Voor 1 euro kon dan een liedje worden aangevraagd, dat dan werd gespeeld vanuit een uit oude roestige Amerikaanse koelkastdeuren opgetrokken bar, van waaruit ook cocktails geserveerd worden.

Met Brel leeft trekt hij door heel Nederland en heeft hij bovendien meermaals in Frankrijk, Duitsland en zelfs in Ierland gespeeld. Daarnaast is hij al jaren als (improvisatie)acteur actief in zalen, bij evenementen, op festivals en voorheen in films en op tv. En hij werkt als voorlezer en kan ingehuurd worden voor stemklussen. Liefhebbers van de Music Meeting kennen hem als een van de vaste presentoren. 

28 januari speelt Brel leeft bij Podium 1390 in Aldenhof, Nijmegen.

02 Victor van den Berg foto Peter van EschBij het horen van welke artiest besloot je muzikant te worden? 
Al jong zong ik, maar die weg werd een tijdlang gefrustreerd nadat mijn moeder mij na een koorrepetitie ophaalde en vroeg hoe het ging. Toen de zangjuf zei: ‘Hij bromt leuk mee’, ben ik acuut gestopt. 
Vermoedelijk had ik wel al een drang naar het podium en ik speelde jarenlang toneel, deed poëzieprogramma’s en schreef en speelde cabaret. Mede door oudere broers luisterde ik naar Beatles, Stones, Joni Mitchell en andere grootheden. Ik denk dat Bob Dylan een sleutelfiguur was. Ik speelde op mondharmonica alles zo goed mogelijk mee en een vriendin leerde mij gitaarspelen, wat ik wilde om mijn zang te begeleiden. Daarnaast Jacques Brel, die ik in mijn jeugd veel op de Belgische radio hoorde en die grote indruk maakte. Veel later kwam daar Nick Cave bij als inspiratie.

Welke plaat is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
Als plaat moet ik Desire van Bob Dylan noemen, mijn eerste lp, die ik helemaal meezong. Taal interesseerde me ook altijd sterk, wat betekende dat ik lette op hoe Vlaamse en Nederlandse artiesten ermee omgingen en ik op mijn gitaar liedjes maakte in het Nederlands, maar ook in het Engels.
En natuurlijk de onvergelijkbare Jacques Brel. Het duurde even voor ik zijn werk durfde te vertolken, maar nadat ik de juiste muzikant vond en een manier om het repertoire uit te voeren, nam dat een vlucht. We vonden een aanpak die de twee grote valkuilen vermeed: te braaf, of te pathetisch.
Bij het performen in bands en de NondeSjuSjo waren Johnny Cash, Elvis, Hank Williams, David Bowie en Nick Cave inspiratiebronnen.

03 Victor van den Berg foto Peter van EschWelk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
Ik heb veel mooie concerten bijgewoond. Vooral jazz door de jaren heen. Fijn dat dat ook gewoon om de hoek kan bij de JIN-concerten in Brebl. Nick Cave heeft me ook nooit teleurgesteld, het ging altijd aan, vaak vrij vlug. 
Maar misschien wel het meest bijzondere concert was begin jaren negentig op North Sea Jazz bij het Thomas Chapin Trio, van wie ik pas ’s ochtends in de auto hoorde.
We zaten recht voor het podium op de balkonrand en de muziek van Chapin, Mario Pavone en Michael Sarin was zo betoverend dat we helemaal opgetild werden. 
We zaten snel daarna bij een concert van een van de jazz legends, volgens mij Dizzy Gillespie, waar niks van binnen kwam, omdat ik nog zo vol was van waar we net bij waren geweest. Ik heb het trio nog twee keer in Nijmegen gezien en toen overleed Thomas Chapin, veel te jong. 

Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren? 
Lastig. Ik ga iets noemen: Owl Song van Ambrose Akinmusire en Bill Frisell. Ze zitten zo mooi samen op dit album! Spannende plaat. 
Ook vind ik de nieuwste van Peter Gabriel, i/o heel sterk. Leuk als ook oudere artiesten blijven leveren en niet alleen leunen op hun back catalogue, en interessante muziek blijven maken. Zoals ook John Cale bijvoorbeeld afgelopen jaar met Mercy.
Verder zou ik willen tippen om de Londense jazzscene te volgen. Het Utrechtse Transition Festival slaagt er telkens in veel van die muzikanten te programmeren.

Foto galerij Victor van den Berg

http://www.brelleeft.com
https://nondesju.kaoproductions.nl


Getagd onder

Deel dit artikel