Skip to main content
Weather Report Project Orkest met gastsolist Martin Gort

Weather Report Project Orkest met gastsolist Martin Gort

Een volle maand chillen bij festival Otis x Brebl

| Steven Trooster | Interview
Een volle maand chillen bij festival Otis x Brebl
Roy Potijk, Maaike Teunissen en Godfried Verstegen | Foto: Steven Trooster

De hele maand juli kun je zes avonden per week live muziek beluisteren in Brebl. Meneer Otis, ofwel Roy Potijk, die normaliter tijdens de Vierdaagsefeesten het Kronenburgerpark verrijkt met jazz, funk en soul, heeft net als vorige zomer het Otis Park festival naar het Honigcomplex verplaatst in samenwerking met Brebl. Maar nu niet één, maar meer dan vier weken. Een gesprek met Roy Potijk, Godfried Verstegen en Maaike Teunissen over Otis x Brebl en het belang van kleine podia voor een stad als Nijmegen.

“Noem het maar obesijazz,”, grapt Roy, “28 acts in één maand. Dat lijkt veel, maar tijdens het Otis Park festival hebben we vijftig acts in één week. Je begint dan al ’s middags en gaat door tot 0:00 uur. We hebben feitelijk de programmering van één dag park omgezet naar één week in Brebl.” 

Hoe is het programma in deze maand opgebouwd?
“Tijdens zo’n festivaldag in het park is er een welbewuste opbouw in het programma: starten met jazz sessies via jazz acts naar funk en soul later op de avond. Bij de programmering van Otis x Brebl hebben we aan het begin van de week een jamsessie met Wiro Mahieu op dinsdag. Je kunt dan als amateurmuzikant zelf meespelen. Ik kan me voorstellen dat dit na afgelopen jaar voor heel veel muzikanten een verademing is: eindelijk weer eens samen op een podium muziek kunnen maken. Wiro heeft een aantal bijzondere gastmuzikanten uitgenodigd: onder andere pianist Michiel Borstlap en violist Oene van Geel.

Op de woensdag zijn de van het park bekende Jazz Republic Sessions met Richie Reichgelt. Ook Richie heeft geweldige namen weten te strikken, zoals Tineke Postma, Anton Goudsmit en niemand minder dan Philip Lassiter, een Amerikaanse trompettist die in de band van Prince speelde.”

“Donderdag en zondag zijn de ‘jazz’-dagen en vrijdag en zaterdag meer funk en soul. Veel bijzondere optredens. Te veel om op te noemen. Alleen de maandagen nemen we even rust.”

Kun je met zoveel dagen genoeg jazzpubliek trekken?
“We moeten af van het beeld dat jazz alleen iets is voor oude grijze mannen. Ja, er zijn misschien concerten waar de muziek wat moeilijker is en er een bepaald type publiek op af komt, maar het is zeker niet zo dat jongeren het niks vinden. Je merkt dat op allerlei fronten. In het park heb je tijdens de week genoeg mensen die lekker liggen te chillen in de zon en luisteren naar muziek die op het eerste gehoor misschien wat ingewikkeld lijkt. Maar die mensen hebben evengoed een leuke avond. En we zien het ook aan de ticketverkoop: een aanzienlijk deel is vrouw tussen de 26 en 34 jaar.”

“Maar je moet je als organisator niet per sé richten op jongeren. Waar het om gaat is dat de sfeer leuk moet zijn. Je moet als publiek meer denken als: welke dag wil ik uitgaan? Laat ik eens bij Brebl beginnen en dan afloop nog een biertje gaat drinken in de stad, of hier aan de bar blijven hangen. Er is dan ook bewust gekozen om de concerten om 21:30 te laten beginnen als het buiten begint te schemeren en je een mooie setting kunt creëren in de zaal.“

“We kiezen er ook bewust voor om te werken met de anderhalve meter maatregel, dus dat we maximaal 75 man publiek per avond hebben. Anders zou je je vooraf eerst moeten laten testen, zoals ze dat bij het Valkhof Festival in het Goffert theater doen. Dat werpt weer een drempel op. Je koopt nu vooraf of aan de deur een kaartje, zolang het niet uitverkocht is.” 

Wat betekent zo’n festival na de lockdown voor muzikanten?
“Voor veel muzikanten is dit voor het eerst sinds lange tijd dat ze op een podium staan. Iedereen heeft er veel zin in. Maar het zal ook wennen zijn. Ik hoor dat er grote festivals zijn die backstage een snoezelruimte hebben, waar de muzikant tot rust kan komen van alle prikkels van een paar duizend man publiek.”

“Maar wat ik vooral ook belangrijk vind, is dat muzikanten weer werk hebben. Iedereen krijgt betaald volgens de geldende Sena-norm. Gelukkig heb ik vlak voor de coronacrisis met Otis een stichting opgericht, zodat het makkelijker is om fondsen aan te schrijven. Zelfs tijdens een festival in het park is het moeilijk om iedereen een fatsoenlijke gage te geven alleen uit de baromzet.”

“Wat we in juli ook gaan starten, in samenwerking met de JIN, is een makerstraject. Richie en Teun Creemers krijgen ieder de kans om de komende maanden hier in Brebl te werken aan nieuw materiaal. Dat maakproces wordt gevolgd door een fotograaf en we geven tussentijds updates door middel van filmpjes. In december volgt de presentatie.”

Hoe is het klimaat voor muzikanten in Nijmegen?
“Er mag nog veel verbeteren aan het productieklimaat in de stad. Er zijn steeds minder plekken om op te treden: Trianon wordt een wijnbar, Dollars is gestopt, al eerder is de Muse in Malden opgehouden met het café. Veel plekken zijn er niet meer, naast de grote podia (Doornroosje, LUX, Schouwburg). Een enkele kroeg als het Alternatief of Wunderkammer en Waalhalla bieden nog ruimte. Er moeten podia in een stad zijn waar je als beginnende band makkelijk terecht kunt. En dat hoeft niet meteen 200 man of meer publiek te trekken. Er zijn genoeg bandjes waar vooral familie en vrienden op af komen. Dat is prima, die moeten ook een plek hebben. Als je je hoofdzakelijk richt op bovenregionale programmering, leidt dat tot armoede. Daarom is zo’n plek als Brebl van wezenlijk belang voor de stad.” 

Otis x Brebl start op donderdag 1 juli met saxofonist Claudio Jr De Rosa en duurt tot en met 31 juli als het, zoals we gewend zijn van het park, afgesloten wordt door de Wicked Jazz Sounds. 

Het volledige programma en tickets vind je op: https://meneerotis.nl/events-category/otisxbrebl/

Getagd onder

Deel dit artikel