Skip to main content

De muzikale inspiratie van Chris Muller

| Steven Trooster | Interview
De muzikale inspiratie van Chris Muller
Chris Muller | Foto's Peter van Esch

Nijmegen is een goede kweekvijver voor jonge jazzmusici: Kika Sprangers, Ruben Hein, Richie Reichgelt. Allen kwamen in deze rubriek eerder aan het woord. Minder bekend, maar beslist niet minder belangrijk is pianist, componist en arrangeur Chris Muller (Nijmegen 1998). Aanvankelijk studeerde hij Technische Natuurkunde aan de TU/e in Eindhoven, maar hij stapte over naar het conservatorium in Amsterdam om daar zijn passie te volgen. In juni 2023 sloot hij een dubbelstudie Jazz Piano en Arranging cum laude af. Hij werd als solist tweede in het Prinses Cristina Jazz Concours, werkte met grote namen als Randy Brecker, Dick Oatts en Marshall Gilkes, en arrangeerde onder andere voor het Metropole Orkest. 

Naast een trio heeft Chris ook een eigen achttienkoppige bigband. Op zondag 12 mei kun je op het buitenpodium van Brebl de Chris Muller Bigband beluisteren op het Honigterrein.

Bij het horen van welke componist besloot je muzikant te worden? 
"Misschien gek om te zeggen als jazzmuzikant, maar klassieke muziek (met name de laatromantiek) heeft altijd erg veel voor mij betekend. Tot aan mijn zeventiende heb ik voornamelijk klassieke muziek gespeeld en gestudeerd, en ik werd voor het eerst echt verliefd op muziek tijdens het luisteren van het Eerste Pianoconcert van Frédéric Chopin. De schoonheid en eenvoud van de melodie en de rijkdom in de harmonie raken mij tot op de dag van vandaag nog steeds. Voor mij was dit pianoconcert ook een van de eerste symfonische werken die ik in een concertzaal hoorde uitvoeren door een voltallig orkest, en dat was voor mij op z’n zachtst gezegd indrukwekkend."

Chris Muller | Foto Peter van Esch

Welke artiest is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
"Vanaf het moment dat ik in aanraking kwam met jazzmuziek, zijn er een hoop invloeden geweest die mij hebben gevormd tot de musicus die ik vandaag ben, maar een van de pianisten die mij het meest heeft geïnspireerd is Oscar Peterson. Zijn versie van de C-Jam Blues (Live in Denmark in ‘64) samen met Ray Brown en Ed Thigpen is voor mij een van de meest pure, rijke en virtuoze jazzblues-stukken die ik ooit gehoord heb. De complete uitvoering van dat stuk is rond de negen minuten, waarin alleen maar wordt opgebouwd naar een climax helemaal op het einde van het stuk. De wijze waarop Oscar Peterson deze opbouw weet te doseren is iets wat ik erg vaak probeer na te streven in mijn spel en composities."

"Daarnaast ben ik ontzettend gefascineerd door orkesten en andere grote bezettingen. Los van de eindeloze mogelijkheden die ontstaan in grotere bezettingen, is het sociale aspect in orkesten iets wat mij erg interesseert en aanspreekt. Een van de meest veelzijdige orkesten ter wereld van dit moment is het Metropole Orkest, dat ik nauw op de voet volg. Het grote aantal projecten, vaak met gerenommeerde gastsolisten, en de variëteit daarin is superinspirerend voor mij – vooral als componist en arrangeur. Afgelopen jaar heb ik voor het eerst mogen schrijven voor het Metropole Orkest, wat mij als arrangeur veel verder heeft gebracht."

Chris Muller | Foto Peter van Esch

Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
"Vorig jaar speelde The Vanguard Jazz Orchestra als onderdeel van zijn Europese tour op het Conservatorium van Amsterdam. Deze bigband bestaat al decennia, telt uitsluitend all-stars uit de Amerikaanse, New Yorkse jazzscene en is op dit moment een van de beste bigbands ter wereld. Volgens traditie speelt de band muziek geschreven door Thad Jones, een van mijn favoriete componisten/arrangeurs. Dit was voor mij de eerste keer dat ik deze band live kon ervaren, en het was overweldigend. Ondanks dat veel van de muziek erg lastig is, werd alles zo ontspannen gespeeld met een speelvreugde die ik al lang niet meer had gezien. Zelfs dansjes en kreten tijdens het spelen waren in overvloed aanwezig, waardoor de show nog completer werd. Vanaf dat moment is het mijn doel geworden om tijdens het spelen niet alleen veel speelplezier te hebben, maar het ook uit te stralen."

Chris Muller | Foto Peter van Esch

Welke nieuwe artiest moeten we in de gaten houden? 
"Een nieuwe, jonge opkomende band waar ik erg enthousiast over ben is NAUSYQA. Ze hebben in de afgelopen jaren enkele prijzen gewonnen en timmeren op dit moment flink aan de weg. De muziek die de band maakt zou je kunnen classificeren als fusion, met invloeden zowel uit de jazz als uit de hiphop. Sommige muziek van ze kan vrij complex zijn, maar het voelt ontzettend natuurlijk hoe groove, harmonische diepgang en ruimte voor improvisatie bij deze topmuzikanten samenkomen. NAUSYQA heeft net z’n eerste plaat opgenomen, en ik ben erg benieuwd naar het resultaat."

 

Getagd onder

Deel dit artikel