Skip to main content
Vacature redactiecoördinator

Vacature redactiecoördinator

De muzikale inspiratie van Hanneke van der Grinten

| Steven Trooster | Interview
De muzikale inspiratie van Hanneke van der Grinten
Hanneke van der Grinten | Foto's Peter van Esch

Hanneke van der Grinten (1972) deed de opleiding tot docent muziek aan het conservatorium in Tilburg en Den Haag met als hoofdbijvak hobo. In 1997 studeerde ze af en begon als muziekdocent aan het Canisius College in Nijmegen. Na een jaar stopte ze daar weer mee om filosofie te gaan studeren, terwijl ze tegelijkertijd allerlei baantjes in de muziek had: ze was koordirigent van zeer uiteenlopende koren (van Smartlappenkoor Kekerdom tot kerkkoren en klassieke koren), gaf lessen algemene muzikale vorming aan kinderen, schreef verschillende musicals voor kinderen, die ze vervolgens uitvoerde op diverse locaties in en om Nijmegen, zoals het Badhuis en Maldensteijn. Ook begon ze al gauw met het geven van hobolessen aan het Gelders Muziek Collectief, en later bij Klankrijk. 

Op dit moment is ze al bijna 25 jaar verbonden aan de Cenakelkerk in Heilig Landstichting, waar ze twee gemengde koren dirigeert en heeft ze een hobopraktijk aan huis. In 2010 richtte ze de gregoriaanse vrouwenschola Voces Caelestes op, waarmee ze vele concerten in binnen- en buitenland gaf en twee cd's opnam. De schola is nu in samenwerking met Radboud Erfgoed een groot project aan het organiseren rondom de boekencollectie uit het voormalig klooster van de zusters van Soeterbeeck. Daarnaast organiseert Hanneke sinds 2017 allerlei activiteiten op het gebied van gregoriaans, zoals workshops en een Gregoriaanse Kring, vanuit het Gregoriaans Instituut Nijmegen. Tot slot maakt ze voor haar koren regelmatig eigen composities.

Bij het horen van welke artiest of componist besloot je muzikant te worden? 
Zo is het bij mij niet gegaan: de keuzes die ik in de muziek heb gemaakt, hebben vooral met mensen, en misschien met toevalligheden te maken: ik was 17 en kreeg een relatie met de koordirigent van het jongerenkoor waar ik bij zat. Hij was dirigent en een geweldige pianist; muziek was een belangrijke bindende kracht in onze relatie en na een jaar besloot ik om niet Taal- en cultuurwetenschappen te gaan studeren, zoals ik van plan was, maar de opleiding tot muziekdocent te gaan doen: de leukste en veelzijdigste opleiding aan het conservatorium, omdat je zo'n breed palet aan vakken krijgt: je eigen instrument (voor mij hobo), zang, koordirectie, ensembleleiding, arrangeren, band en lichte muziek, pedagogiek: je moet eigenlijk alles een beetje kunnen. Dat ik me vanaf 2008 ben gaan specialiseren in het gregoriaans had weer te maken met een persoon: Hans Leenders van het conservatorium in Maastricht. Hij gaf gregoriaans tijdens de Kurt Thomascursus, een dirigentencursus in Utrecht, en ik mocht wat gregoriaanse gezangen dirigeren op het slotconcert. Ik kan me herinneren dat een medecursist aan het eind van de week tegen me zei: "volgens mij heb jij helemaal je plek gevonden met het gregoriaans". Dat wist ik toen zelf nog niet, maar hij heeft wel gelijk gekregen: het is daarna een steeds grotere plek in mijn (werkend) leven in gaan nemen. 

Welke artiest is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
Ook hier zijn het niet zozeer opnames of artiesten maar mensen van vlees en bloed die mijn "carrière" hebben bepaald. Ik heb mijn gregoriaanse kennis hapsnap bij elkaar moeten sprokkelen: eerst individuele lessen van Hans Leenders en Marcel Zijlstra, die me op weg geholpen hebben. Daarna een cursus in Duitsland bij Stefan Klöckner en later in Italië bij Alberto Turco, van beiden heb ik heel veel theoretische kennis over het gregoriaans opgedaan. Maar als het op interpretatie en het dirigeren van gregoriaans aankomt, ben ik absoluut het meest schatplichtig aan de Estse dirigent Jaan-Eik Tulve. Hij is een groot voorbeeld en zijn muzikale benadering en diepgang begeleiden mij zeer regelmatig tijdens mijn repetities, niet alleen bij mijn gregoriaanse koren, maar ook bij mijn twee kerkkoren.

Hanneke van der Grinten foto peter van esch 02Hanneke van der Grinten © Peter van EschWelk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
Oei, dat is een moeilijke vraag. Het eerste wat me te binnen schiet is Kanon Pokajanen van Arvo Pärt, door Cappella Amsterdam in de Bartholomeuskerk in Beek. Dat is al een aantal jaar geleden. Ik was volledig van de wereld toen ik weer buiten stond. Maar ook het afgelopen concert in de serie Meesters en Gezellen in de Stevenskerk was ontroerend en bijzonder: jonge mensen die op hoog niveau een prachtig koor vormen: ja daar kan ik echt ontroerd van raken. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik tijdens mijn opleiding wat lichte muziek heb gespeeld, een beetje kon drummen en wel eens bas gespeeld heb, maar dat ik in mijn hele leven nog nooit naar een popconcert of festival ben geweest. 

Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren? Hanneke van der Grinten foto peter van esch 03Hanneke van der Grinten © Peter van Esch
Jaan-Eik Tulve, een van mijn leermeesters, heeft met zijn ensemble Vox Clamantis prachtige cd's uitgebracht. Dit jaar verscheen Graduel d'Aliénor de Bretagne, maar nog mooier is de cd met werken van de Estse componist Cyrillus Kreek The Suspended Harp of Babel, en de eerder uitgebrachte cd The Deer's Crymet werken van Arvo Pärt. Ik wacht nu met smart op hun volgende cd, waar het werk You and I van Helena Tulve (de echtgenote van de dirigent) op staat, op een tekst van de 13e-eeuwse Perzische dichter Rumi. Dit werk werd vorig jaar in Groningen uitgevoerd door Vox Clamantis en was betoverend. Zij is een heel interessante componiste, net zoals onze voormalig componiste des vaderlands Calliope Tsoupaki. 

Voces Caelestes: www.vocescaelestes.nl

Gregoriaans Instituut Nijmegen: www.gregoriaansinstituutnijmegen.nl
Hoboles: www.bevlogenhobo.weebly.com
Soeterbeeckproject: 24 uur Soeterbeeck (Muziek) - Radboud Universiteit (ru.nl)

Hanneke van der Grinten foto peter van esch 04Hanneke van der Grinten © Peter van Esch

Getagd onder

Deel dit artikel