Storytelling Festival Nijmegen 2025, are you ready to celebrate your story?
Baby Otis neemt je mee op reis langs de rafelranden van de jazz
Komend weekend vindt voor de vierde keer het Baby Otis festival plaats in het Honigcomplex. Deze keer in hét jazzpodium van Nijmegen: Brebl. Tijdens dit tweedaagse festival treden tien bands uit Nederland en België op met een variatie van ingetogen jazz tot dance. Roy Potijk, bekend van Otis Park, is de organisator achter dit festival. Hij legt uit wat dit festival zo uniek maakt.
Baby Otis is vijf jaar geleden ontstaan en diende in eerste instantie als een opmaat voor het Otis Park festival dat tijdens de Vierdaagsefeesten in Kronenburgpark plaatsvindt. De eerste twee edities hadden vooral lokale artiesten. In 2019 kreeg het festival een ander karakter met een spannendere programmering met jonge muzikanten uit Nederland en België, zoals Sanne Rambags en Efe Erdem, die later op festivals als Transition, Music Meeting en Festival Jazz International Nijmegen zouden staan.
“Baby Otis is geen baby-versie van Otis Park,” zegt Roy Potijk, “Het is een naam, zoals Otis Park een naam is vergelijkbaar met Rosa Parks, is Baby Otis qua naam te vergelijken met soulzanger Baby Huey. Ik hou erg van namen van vier letters.”
“Maar inhoudelijk is de programmering ook anders. In het park moet je rekening houden met een steeds wisselend publiek over de dag heen en dat de keuze heeft om ook naar een van de andere podia in de stad te gaan. Je moet wat toegankelijker programmeren; je kunt wat minder makkelijk een subtiel optreden neerzetten met vleugel. Met Baby Otis kunnen we veel verder gaan en de grenzen van de jazz verkennen. Je hebt een publiek dat de hele avond blijft, je hoeft niet bang te zijn dat je ze kwijt raakt.”
Hoe geef je vorm aan het programma?
“Ik wil de rauwe randjes van de jazz verkennen. Aan de ene kant vleugelconcerten van bands als SCHNTZL en Glass Museum tot aan techno van KAUW en The Incredible Stacks. Belangrijk is dat ik een verhaal wil vertellen over de avond heen. Je bouwt iets op in het programma. Ik kies bewust niet voor een headliner, iedere muzikant verdient hetzelfde respect. Evenzo heb ik ook geen timetable. Ik wil dat de bezoeker de hele rit meemaakt en niet om 22:00 voor dat éne bandje komt en dan weer gaat.”
“Ik richt me ook niet puur op het jazzpubliek, maar ook op het dancepubliek en hoop dat ze zien dat die uitersten niet zo ver uit elkaar liggen. Mensen denken maar al te graag in hokjes. Er wordt nog wel eens aan mij gevraagd waarom ik niet een standaard jazzbandje programmeer, waarmee ik makkelijker meer publiek kan trekken. Maar dat vind ik niet spannend. Ik wil dat het festival juist de rafelranden opzoeken.”
Wat heb je geleerd van vorig jaar, toen je een nieuwe koers insloeg?
“Vorig jaar zaten we in de Bouillon van het Honigcomplex. Ik heb toen een beetje van het park naar binnen gehaald met een wijnbar en een foodtruck. Hoewel de sfeer veel weg had van een undergound scène, was het in de ene zaal te groot en de andere zaal juist iets te klein. En het klein aantal bezoekers, zeker op de zaterdag, hielp ook niet echt mee.”
“Met de keuze voor Brebl, dat al bekend staat als jazz- en dancepodium, heb ik het voor mezelf makkelijker gemaakt. Ik hoef me minder druk te maken zaken als horeca en techniek, ik kan mij focussen op de productie.”
Hoe breng je zo'n festival onder de aandacht van een groot publiek?
“Dat blijft lastig. Landelijk gezien is Nijmegen als jazzstad niet zo bekend. De meeste landelijke media hebben daarbij meer aandacht voor de grote festivals als Transition, North Sea Jazz, So What’s Next. In de bladen kom je niet, tenzij je ervoor betaalt. En dat terwijl we echt een heel bijzondere programmering hebben.”
“Wat ook meespeelt is dat je het jazzpubliek moeilijk kunt bereiken via sociale media. Bij grote events zie je dat men elkaar en het festival gaat taggen en met elkaar erover gaat praten. In de jazz heb je dat veel minder. Wat je ook ziet is dat men voorzichtig is met het kopen van kaartjes. Ik verkoop heel veel losse tickets, waar het bij andere festivals vaak met vijf tot zeven tegelijk gaat.”
Naast de eerdergenoemde bands, spelen er: Rok Zalokar Trio, Greyheads, NAFT, Half Easy Trio, Valvetronic Brassband en Fast D.
Roy: “Als bezoeker moet je van tevoren geen vragen stellen, maar gewoon komen en je onder laten dompelen!”
Getagd onder
-
WatBaby Otis
-
WaarBrebl
-
Website
Deel dit artikel