De muzikale inspiratie van Teun Creemers
Basgitarist, componist en initiator Teun Creemers heeft nationaal en internationaal opgetreden met een grote verscheidenheid aan bands. Een van zijn bekendere bands was De Raad van Toezicht, waarmee hij op de meeste toonaangevende nationale podia speelde, twee albums uitbracht, een nominatie ontving voor een Zilveren Notenkraker en regelmatig te gast was in diverse radio- en televisieprogramma's zoals De Wereld Draait Door. Teun speelt nu onder andere in de punkjazzband SPUNK! en zijn educatieve muziekprogramma voor basisscholen Life of Matheo. Hij is ook sideman in de jazzformatie Meika. Teun heeft altijd een brede belangstelling gehad voor verschillende muziekgenres. Met zijn nieuwste project Naamu combineert hij jazz en pop met West-Afrikaanse muziek. In maart 2023 verschijnt hiervan de eerste plaat op de labels Zennez Records en One World Records.
Bij het horen van welke plaat of artiest besloot je muzikant te worden?
Dat besluit had eigenlijk niet zo veel te maken met de muziek die ik hoorde, maar met het gevoel dat ik wel aanleg voor muziek had zodra ik op de middelbare school meer muziek ging maken. Ik wilde eigenlijk niet zo veel met muziek te maken hebben omdat mijn vader al muzikant was, maar zodra ik (verplicht, haha) muziekles kreeg op de middelbare school vond ik het eigenlijk meteen heel gaaf en ging het mij eigenlijk wel makkelijk af. Hierdoor ging het balletje al vrij snel rollen en begon ik met pianoles en later basgitaarles.
Toen ik nog maar net basgitaar speelde begon ik al vrij snel met het bekijken van artiesten als Jaco Pastorius, Stanley Clarke en Marcus Miller op Youtube. Als ik een opname zou moeten noemen die ik toen helemaal grijs draaide dan was het wel School Days van Stanley Clarke. Maar om nou te zeggen dat ik daardoor muzikant wilde worden? Nee. Dat deden al die te gekke bassistenfilmpjes samen.
Welke artiest is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
Voor mij werkt inspiratie/invloed altijd in fases waarbij ik periodes enorm veel naar bepaalde artiesten/muziek luister. Michel Petrucciani, Lionel Loueke, Bill Frisell, Wayne Krantz. Eigenlijk heb ik vooral fases met daarin niet-bassisten als inspiratiebron gehad, haha. Als ik dan toch een artiest zou moeten kiezen dan zou ik zeggen Joe Zawinul, omdat hij aan het begin stond van mijn ontwikkeling m.b.t. fusion- en wereldmuziek. Daarnaast heeft Joe Zawinul ook veel van mijn inspiratiebronnen kunnen inspireren.
Het inspireert mij bijvoorbeeld enorm hoe Zawinul als Oostenrijkse pianist via de jazz (in de VS) de fusion mee heeft gecreëerd en daarna verder het world-genre indook. Daarnaast was Joe Zawinul als een instituut voor jonge getalenteerde basgitaristen uit Parijs waardoor bijv. wereldbassist Richard Bona door Joe Zawinul ontdekt kon worden. Zawinul had een goede antenne voor topbassisten. Maar om toch met platen te komen zijn er altijd wel een aantal 'classics' die mij blijven inspireren: Jaco Pastorius, Trio in Tokyo - Michel Petrucciani (voor basgitaar jazzstijl), John Mayer Trio (waanzinnige Pino Palladino basgitaarstijl in Blues), Krantz Carlock Lefebvre (heftige jazzrock), Bill Frisell with Elvin Jones and Dave Holland (mega inspirerend album voor mij geweest!).
Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
Daar is hij weer: het concert van Joe Zawinul Syndicate op North Sea Jazz. Ik geloof dat ik toen 15 jaar oud was en net een jaartje basgitaar speelde. Ik ging toen voor het eerst naar North Sea Jazz samen met mijn ouders en wilde eigenlijk vooral Marcus Miller zien, maar op aandringen van mijn ouders gingen we ook naar Zawinul Syndicate kijken. Ik was wel bekend met Jaco Pastorius en Weather Report, maar had niet zo'n interesse in 'de pianist van Weather Report', want eigenlijk vond ik alleen Jaco cool. Maar toen Zawinul Syndicate zag spelen was ik he-le-maal verkocht. Toen speelde net een nieuwe basgitarist in de band: Linley Marthe. Deze basgitarist was mega virtuoos en waanzinnig cool. De rest van North Sea Jazz interesseerde me eigenlijk niet meer zo die avond. Ik was alleen maar bezig met die mega ontdekking van Zawinul Syndicate.
Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren? Of welke nieuwe artiest moeten we in de gaten houden?
Ik vind de muziek van Blake Mills op het moment ontzettend gaaf. Eigenlijk moet je al zijn albums beluisteren. Blake Mills is een gitarist/songwriter/producer uit de VS die mega creatief is. Ik ontdekte hem door zijn samenwerking met Pino Palladino, maar vond eigenlijk al snel zijn eerdere albums nog veel interessanter. Mijn favoriet van nu is zijn eerste album. Deze heette toen hij hem uitbracht geloof ik Breaking Mirrors, maar staat tegenwoordig gewoon als "Blake Mills" op Spotify.
Ook luister ik momenteel veel West-Afrikaanse muziek en kan ik iedereen aanraden dat ook eens te checken! De mooiste plaat om mee te beginnen is denk ik het album Oumou van Oumou Sangaré. Haar nieuwste album Timbuktu vind ik alleen helemaal ruk met te veel autotune, en, volgens mij, veel te veel de ambitie om modern te zijn met te veel bemoeizucht van producers. Die authentieke eerdere albums van haar zijn veel mooier.
En zoek eens naar Arooj Aftab. Een zangeres uit Pakistan, maar woonachtig in New York, die op het moment erg veel bekendheid aan het krijgen is. Haar muziek is erg sfeervol. Ik vind het meestal voor 15 minuten he-le-maal te gek, en heb er daarna alweer genoeg van omdat het wat weinig ritmiek heeft. Maar het is zeker het luisteren waard alleen al om de sound die zij neerzetten! Haar laatste album heet Vulture Prince. Mocht je een bad hebben dan zou ik met een lekkere bruisbal en dit album gewoon eens een avondje ontspannen en wegdromen. Daar is dat album perfect voor!