De muzikale inspiratie van Franky Nendels
Er zijn van die mensen waar je jaloers op kunt zijn omdat ze een legendarisch festival hebben meegemaakt. Zanger en acteur Frank Nendels is er zo een: in 1978 stond hij in het publiek bij het Belgische Jazz Bilzen, waar toen opkomende bands als Blondie, The Jam en The Boomtown Rats speelden, naast Lou Reed en The Kinks. Frank heeft sindsdien een veelzijdige muzikale carrière van meer dan vijfenveertig jaar in verschillende bands waarvan vijfentwintig jaar met The Touch uit Nijmegen.
Frank Nendels begon in 1978 als zanger van de Maas-en-Waalse punkgroep The Zeroes. Daarna volgde The Heat, een new-wave band uit Arnhem, muziektheatergezelschap Agar Agar met onder meer Frans- en Duitstalige nummers en de heavymetalband Exploder.
In 1999 voegde Frank zich als zanger bij The Touch, een band die zich toelegt op het repertoire uit Nederland uit de jaren ’60 en ’70. Deze band wint diverse prijzen en wordt uitverkoren tot AVRO’s de Steenen Tijdperk Houseband en treedt tot op de dag van vandaag nog regelmatig op. Daarnaast maakt Frank deel uit van Band of ’69, die covers speelt van bands uit de Woodstock-periode en een aardige fanbase in Nederland en Duitsland aan zich weet te binden.
Frank is naast zanger werkzaam als (trainings-)acteur en te zien in diverse tv-commercials, tv-series en speelfilms, zowel in Nederlandse als internationale producties. Zijn muzikale genen heeft hij doorgegeven aan zijn dochter, singer-songwriter Myra Pilar.
Bij het horen van welke plaat besloot je muzikant te worden?
“Oké, de eerste keer dat ik Anarchy in the UK hoorde sloegen bij mij de stoppen door! Opeens gebeurde er weer wat in de muziek! Deze energie, deze power had ik al lang niet meer op de radio gehoord. Het was in mijn auto. De volumeknop ging helemaal naar rechts en ik naar Kroese… Een geweldige elpee. Alle nummers waren stuk voor stuk geweldig weet ik nog wel. Zoveel power had ik nog nooit gehoord. En de teksten: ‘Fuck this and fuck that! I’m not an animal!’ Nou ja, ga maar door… in het voorjaar van 1978 hebben we met een aantal vrienden The Zeroes opgericht in Beneden-Leeuwen. Archie Woodcutter, Ronnie Rabbles, Honey Bee, Limpy Sucker en Franky Nipples, onze alter-ego’s, waren geboren. Ik zie de jongens nog elk jaar hier en daar, we hebben een paar geweldige jaren gehad.”
Welke plaat is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
“Voor de plaat zie boven, maar mijn eerste lp was Wall of Dolls van de Golden Earring. Ik vond dit album erg gevarieerd en aansprekend. Tja. Ik was 15… Nu spelen we met The Touch nog steeds Back Home van dat album. The Loner, maar ook Yellow and Blue, is even heel wat anders. Alles van deze lp vind ik top.
Ik ben een kameleon wat muziek betreft denk ik. Het hoeft niet te ingewikkeld voor mij. Status Quo, Creedence (Cosmo’s Factory was mijn tweede lp). Hoewel, later kwam Deep Purple in beeld, daar had ik alles van. In mijn heavy periode met Exploder leerde ik bands als Queensrÿche en Metallica kennen.”
Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
“Dat moet Jazz Bilzen zijn, 1978. Met onder andere Tyla Gang, Blondie en The Kinks. Bij Blondie stonden we vooraan. De dranghekken konden het niet aan en gingen plat. En dan de oorlog in de stad in de nacht van zaterdag op zondag. Het leek echt oorlog. De Rijkswacht was er snel klaar mee. Gerend voor ons leven. Traangas in de straten, vluchten de kroegen in. Daar stond Whole Lotta Rosie keihard aan, de deuren gebarricadeerd, niemand erin of eruit tot de rook in de straat was verdwenen.
En de volgende dag naar The Boomtown Rats en Lou Reed. Als ik er nu over nadenk was de sfeer eromheen net zo belangrijk als de muziek.”
Welke nieuwe artiest moeten we in de gaten houden?
“Nou, dan hou ik het dicht bij huis en noem ik twee uitersten die ik in mezelf ook terugvind: Myra Pilar (natuurlijk uit Nijmegen) en Or Not (Arnhem).”
Website: https://franky.nl



