Skip to main content
Vacature redactiecoördinator

Vacature redactiecoördinator

The Blue Caftan heeft geen happy, maar wel een ontroerend end

| Luus Veeken | Film
The Blue Caftan heeft geen happy, maar wel een ontroerend end
The Blue Caftan © Cinéart

De film The Blue Caftan van de Marokkaanse regisseur Maryam Touzani is een hommage aan de liefde, de liefde tussen drie mensen met verstrengelde levens, de liefde voor het kleermakersvak en de liefde voor de ambachtelijkheid uit een vervlogen verleden, dat in een tijd van toenemende digitalisering en automatisering definitief voorbij is.

In de medina van de Marokkaanse stad Salé runnen kleermaker Halim (Saleh Bakri) en zijn vrouw Mina (Lubna Azabal) een kleermakerij, annex winkel, met traditionele kaftans. Halim maakt vakkundig en met veel beroepstrots de prachtigste traditionele kaftans. Geheel met de hand en zonder compromis aan ambachtelijke kwaliteit. Mina drijft het winkeltje en beschermt haar man tegen ongeduldige, drammerige klanten die snel en goedkoop belangrijker vinden dan ambachtelijk kwaliteitswerk.

De relatie tussen beide echtelieden is liefdevol. Maar er begint iets te haperen wanneer een nieuwe leerling, de aantrekkelijke Youssef (Ayoub Missioui), bij hen het vak komt leren. Ongewild spelen bij Halim sluimerende homoseksuele gevoelens op. In Marokko nog iets waarvoor je in de cel kunt belanden. Zijn vrouw Mina ziet het met lede ogen aan. Youssef krijgt de wacht aangezegd.

Reddende engel

Mina blijkt al een tijdje ziek te zijn. Wanneer zij niet meer in staat is om te werken verzorgt Halim haar thuis. De winkel blijft gesloten. Wanneer Youssef dat constateert duikt hij weer op, ditmaal als reddende engel. Hij neemt de winkel voor zijn rekening en ondersteunt het echtpaar in deze moeilijk periode.

The Blue Caftan is bepaald geen vrolijke film; geen happy, maar wel een ontroerend end. Vakkundige cinematografie, mooie shots. In een rustig tempo, dat goed past bij de nostalgische ondertoon van de film. Voor kijkers die wat gehaaster in het leven staan zou de film wat aan de trage en repetitieve kant kunnen zijn. De medina en het piepkleine winkeltje met een weelde aan kleurige stoffen en kaftans, vormen een fotogeniek decor. De acteerprestaties zijn geweldig.

Regiedebuut

In 2019 maakte Touzani met haar filmdebuut Adam al veel indruk op het filmfestival Cannes, in dit intieme vrouwenportret werd ze al geroemd voor haar sterke spelregie

Het verhaal van The Blue Caftan is ontroerend, met de kanttekening dat er een overdaad aan thema’s is. Liefde, ziekte, dood, homoseksualiteit, onvermogen om los te laten. Een beetje veel misschien voor één film?

 

  • Waar
    Lux Nijmegen

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen