Review: DANS – Krisztina's keuze in LUX
Zaterdag 1 februari gingen Miranda en Nico met de hele familie (volwassenen en jeugd) naar Krisztina's keuze. Een productie van De Châtel sur place, een stichting die het complete werk van Krisztina de Châtel beheert, maar ook jonge eigenzinnige dansers en dansmakers financieel en artistiek inhoudelijk ondersteunt. De keus van de Châtel trok terecht veel publiek naar Lux.
It's not you, it's me van Cecilia Moisio
Het eerste stuk It's not you, it's me was meteen raak. Een combinatie van dans en monoloog van Cecilia Moisio. Je had het gevoel in een dicussie tussen twee echtlieden terecht te zijn gekomen, waar je niet bij had willen zijn. Teksten en emotionele bewegingen die onder je huid kropen.
False alarm van Eva Susova
Op het podium vier dansers. Een uitputtend 'trainen' van lichamen, herhalen van bewegingen. Het publiek werd er zelf door gegrepen een enkeling ging zelf ongemerkt meedoen. Door... en door... en door. De uitputting nabij maar met een blik van 'Nou?'.
A modern Virus van Cris Tandy
Net als Cecilia Moisio danste Cris Tandy zijn eigen gechoreografeerde stuk, met prachtige, bijna 'klassieke' bewegingen. In een cirkel van licht op muziek van Prokofiev werd het publiek, na de heftige voorgaande stukken, in een extatische roes gebracht.
Antrop van Melissa Ellberger
'Poppend' met een gieter blauwe verf, naderde ze het witte 'niets'. In een menging van urban dance, moderne dans en blauwe verf ontstond een bewegend amorf beeld, blauwer dan blauw. Prachtig, gevoelig. Yves Klein zou er trots op geweest zijn!
Boerka van Christina de Châtel
De avond werd afgesloten met een stuk van Krisztina zelf. Een in boerka gehulde jonge vrouw daalde zijdelings van het publiek de trap af op zoek naar een uitgang. In de verte de grote zilveren deuren. Aantrekkelijk maar ontoegankelijk. Een mooier decor dan het podium van ons eigen LUX kon de Châtel zich niet wensen voor dit kritische, maar o, zo gevoelig stuk.
Een avond waarin de vele facetten van moderne dans te zien waren. Van urban tot de bijna klassieke vorm. Voor ieder wat wils, jong en oud. Dat er nog maar heel veel mogen volgen in deze serie, dan kunnen we volgend jaar in Lux weer een nieuwe generatie dansers en dansmakers aanschouwen. Laten we koesteren dat er in deze cultureel zware tijden mensen zijn als Krisztina de Châtel, die met minimale middelen (geen decor!) alles op alles zet om ervoor te zorgen dat Nederland toch nog een nieuwe generatie dansmakers krijgt.
Wat: Krisztina's keuze
Waar: LUX Nijmegen
Wanneer: 01-02-2014
Door: Miranda Thoonen & Nico de Vos
Foto's: Miranda Thoonen
Website Krisztina de Chatel
{ugallery}krisztinadechatel{/ugallery}
Getagd onder
Miranda Thoonen & Nico de Vos
Miranda Thoonen (grafisch ontwerper) en Nico de Vos (filosoof) zijn grote liefhebbers van kunst, design, (moderne) dans en goed eten. Twitter: @miranda_thoonen