Skip to main content
Vacature redactiecoördinator

Vacature redactiecoördinator

De muzikale inspiratie van Merel Vercammen

| Steven Trooster | Interview
De muzikale inspiratie van Merel Vercammen
Merel Vercammen | Fotografie Peter van Esch

Het programma van de Schouwburg en de Vereeniging is bekend gemaakt. Een van de artiesten die geprogrammeerd staat is de internationaal vermaarde violiste Merel Vercammen. De van oorsprong Nijmeegse Vercammen ging op haar vijftiende naar het Utrechts Conservatorium en daarna naar het Royal College of Music in Londen waar ze cum laude afstudeerde. Merel trad op over de hele wereld en won prijzen op diverse befaamde (inter)nationale concoursen, waaronder het Prinses Christina Concours.

Merel heeft inmiddels vier albums uitgebracht, die lovend werden ontvangen in de internationale pers. Ze creëert zelf nieuwe voorstellingen, heeft een festival over muziek en wetenschap (SNAAR Festival in TivoliVredenburg). Haar missie is om improvisatie weer een grotere rol te geven in de klassieke muziek. In oktober staat zij in de Vereeniging met pianiste Olga Pashchenko.

Bij het horen van welke componist besloot je muzikant te worden? 

“Mijn tienerkamer hing vol met gesigneerde concertprogramma’s van violisten die ik in een concert had gehoord: Isabelle Faust, Hilary Hahn, Janine Jansen. Ik wilde altijd andere violisten live horen. Toen het prikbord vol was heb ik de deur ermee behangen, daarna de kast, het liep een beetje uit de hand. De Armeen Sergey Khachatryan is een van mijn favoriete violisten, vooral in muziek met zwaarmoedige emoties is hij ontzettend overtuigend. Zijn uitvoering van de vioolconcerten van Sjostakovitsj heb ik echt grijsgedraaid, en ik heb hem ook live gehoord toen ik in Londen studeerde.”

“Maar ik vind het ook heel erg leuk om muziek te luisteren in genres buiten de klassieke muziek – al denk ik liever niet te veel in hokjes. Ik ben al jaren fan van Andrew Bird. Hij maakt heel creatieve liedjes en gebruikt de viool op een verfrissende manier. Ik ontdekte zijn muziek in een whiskybar, ik was daar met een vriendin en we hoorden opeens muziek die we heel gaaf vonden. Toen hebben we aan de barman gevraagd wat er op stond. In 2022 hoorde ik hem live in TivoliVredenburg. Andrew Bird doet veel met looppedaal en effecten. Hij heeft me geïnspireerd om daar zelf ook meer mee te gaan doen. Als je gitaarpedalen op een elektrische viool aansluit heb je in je eentje opeens heel veel compositorische mogelijkheden; je kunt met één viool opeens klinken als een heel orkest. Dat is een leuke speeltuin.”

Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?

“Toen ik een jaar of dertien was, raakte ik betoverd door de bekende violiste Janine Jansen in het vioolconcert van Tchaikovsky. Ze speelde in De Vereeniging in Nijmegen. Ik had kaarten voor halverwege de zaal maar zag nog twee plaatsen leeg helemaal vooraan. Nèt voordat ze opkwam sneakte ik samen met een vriendin naar de eerste rij. Ik kan me zo’n beetje elke noot van dat concert nog herinneren, het maakte zo’n enorme indruk. Mijn bewondering is ook niet overgegaan, laatst hoorde ik haar nog heel indrukwekkend Messiaen spelen tijdens haar Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht (waar ik inmiddels zelf ook een aantal keer heb mogen spelen). Janine weet met een spontaniteit te spelen alsof ze alles op dat moment bedenkt en voelt, alsof ze improviseert, het is extreem levendig.”

Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren?

Het album Guess who? van pianiste Olga Pashchenko, met wie ik in oktober in De Vereeniging speel, is een aanrader. Ze speelt prachtige muziek van broer en zus Felix en Fanny Mendelssohn en de luisteraar mag raden van wie de muziek steeds is. Vroeger hadden vrouwen weinig kansen, en dat zie je ook terug in de onbekendheid van vrouwelijke componisten. Gelukkig is er nu een beweging gaande om dat recht te trekken. Ik vind het zelf ook heel leuk om te grasduinen in wat er allemaal nog op de plank ligt van vrouwelijke componisten en dat wat meer bekendheid te geven. Op mijn eigen albums is er dan ook altijd op een natuurlijke manier een balans ontstaan in de verhouding man-vrouw qua componisten.”

Fotogalerij Merel Vercammen

Merel Vercammen treedt op zondag 12 oktober op met piansite Olga Pashchenko in Concertgouw de Vereeniging in Nijmegen. Kaarten zijn te verkrijgen via de website van Stadsschouwburg en De Vereeniging.  

Website Merel Vercammen https://www.merelvercammen.com


Getagd onder

Deel dit artikel