De muzikale inspiratie van LODYNE

LODYNE is een driemansformatie met (ex-)leden van de bands Natives of The Crooked Cage, Chauffeur en 3000 PIECES uit Nijmegen, Zutphen en Arnhem. Onlangs presenteerden ze hun nieuwe album A Fixed Frame in Merleyn.
Geïnspireerd door onder andere emo, grunge, post-hardcore en shoegaze projecteert de band "rauwe emoties, vertaald door existentieel muzikaal geweld", zoals ze het zelf omschrijven. "Gevoelens van intens mentaal onbehagen over levensvragen, wat resulteert in een visuele vertoning zonder enige opsmuk. Over de strakke en stevige instrumentale basis wordt gebruikgemaakt van dynamische vocalen, door middel van clean vocals, screams en rap."
Bij het horen van welke plaat of artiest besloot je muzikant te worden?
Thomas:
“Ik had als kind wel vlagen waarin ik een instrument wilde leren, maar dat leidde nooit echt ergens toe. Ik raakte altijd snel gefrustreerd als iets niet lukte of ik het niet snapte, dus ik was altijd maar voor korte periodes ergens mee bezig voordat ik weer iets anders interessanter vond. Jaren later, toen ik veertien was, was ik uitgenodigd door mijn eerste vriendin, die haar eigen nummers schreef, om naar een avond te komen waar zij zou optreden. Dat was het eerste moment dat ik haar oprecht heb horen zingen. En dat was het moment dat ik besloot dat ik muziek wilde maken.”
Remco:
"Ik heb van jongs af aan altijd al interesse gehad in ritmes. Ik sloeg vroeger met pollepels op alle pannen totdat mijn moeder sloten op de kastjes deed, aangezien al haar pannen kapotgingen."
"Rond mijn 14e/15e ontdekte ik het genre ‘post-hardcore’. In het bijzonder de plaat How We Both Wondrously Perishvan Being As An Ocean. De emotie die daarin zit, is voor mij niet te omschrijven. Zij hadden toen ook net een nieuwe drummer (Connor Denis) en hoe hij speelde, zorgde ervoor dat ik, na jaren mijn drumstel niet te hebben aangeraakt, toch mijn stokken weer oppakte en zelf weer begon te drummen. Sindsdien wilde ik zelf in bands spelen en muziek maken met anderen."
Paolo:
“Er is niet echt een moment geweest dat ik besloot muzikant te worden. Ik ben opgegroeid in een muzikale familie, dus dit is een pad dat ik soort van altijd al heb bewandeld. In het huis waar ik ben opgegroeid, stond in elke hoek van de kamer wel een gitaar of een ander instrument. Bij ons thuis werden er platen gedraaid van Steve Vai tot Bee Gees, maar ook van Pantera tot Whitney Houston.”
Welke plaat of artiest is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
Thomas:
“Ovlov - Am. Toen ik die plaat hoorde, ging er voor mij een wereld open die ik me nooit had kunnen voorstellen. Ik luisterde veel naar bands als Kyuss, Earthless en Electric Wizard, om er een paar te noemen. Ik vond stoner supervet omdat het zo loeihard en rauw was vergeleken met alles wat ik tot op dat punt kende. Maar toen ik Ovlov ontdekte, kwam ik erachter dat dat ook op een andere manier kan, die minder gebonden is aan conventionele benaderingen van muziek maken. Net genoeg om het te kunnen volgen, maar eigenzinnig genoeg om uniek te zijn.”
Remco:
“Modern Color - From the Leaves of Your Garden. Deze band ontdekte ik via een vriend die de laatste track van dit album, genaamd Pale, doorstuurde. Hierna ben ik het hele album gaan luisteren en besefte ik hoe intens goed deze drummer, Vince Nguyen, is. Zijn spel is uniek en hij volgt vaak de ritmes van gitaar of zang, wat ik zelf ook vaak probeer te doen.”
Paolo:
“Deftones en Wes Borland (gitarist van Limp Bizkit) hebben grote indruk gemaakt op mij. Voornamelijk de soloprojecten van Wes Borland hebben me geïnspireerd. Maar ik laat me inspireren door verschillende soorten muziek, zoals Mobb Deep, The Prodigy, Raketkanon en $uicideboy$.”
Welk live-concert heeft de meeste indruk op je gemaakt?
Thomas:
“Ik ga zelf niet echt naar live shows. Soms kunnen vrienden me overhalen om naar een show te gaan, maar vaak blijf ik liever thuis. Ik weet niet of het telt, omdat het vrienden van mij zijn, maar Chauffeur is voor mij wel echt de vetste band om live te zien.”
Remco:
“Het eerste wat in mij opkomt, is het concert van La Dispute dit jaar. Hun plaat Rooms of the House is 10 jaar oud en ze deden hier een handvol shows voor, waaronder een in de Melkweg in Amsterdam. Ik heb dit album vroeger in een mindere periode in mijn leven helemaal grijs gedraaid, en om dit dan van begin tot eind live te zien, was zeer indrukwekkend.”
Paolo:
“Mijn eerste live concert en festival ooit was FortaRock XL 2013. Daar heb ik onder andere Rammstein, Motörhead en Amon Amarth gezien. Het was voor mij de sfeer van de duizenden metalheads in combinatie met de machtige podia waarop gespeeld werd, die indruk op mij maakte. Het gevoel alsof je even op een andere wereld was.”
Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren of welke nieuwe artiest moeten we in de gaten houden?
Thomas:
“Toen wij laatst in Arnhem met Spijkerrok hadden gespeeld, heb ik de Rotterdamse band Library Card gezien. Als ze in de buurt zijn, gewoon gaan.”
Remco:
“De boys van Outahead zijn lekker bezig en brengen regelmatig nieuwe dingen uit. Pushaway is sowieso mijn favoriet en hun nieuwste single Visitor is ook keihard.”
Paolo:
“Thrown en hun nieuwe plaat EXCESSIVE GUILT. Ze zijn een Zweedse band die in korte tijd heel hard gaat in de hardcore/metalcore-scene. Ik heb ze onlangs nog live gezien in Merleyn, Nijmegen, maar dat zijn nu al te kleine venues voor ze.”